مشاوره پزشکی و درمان از دور و در خانه

کرونا و ضرورت روزه اجتماعی

0 54

مدیریت و کنترل کرونا
بخش دوم
وظایف مردم

کرونا و ضرورت “روزه اجتماعی”؛

١-در خانه ماندن

٢-محدودیت ارتباطات نزدیک اجتماعی

“یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصّیامُ کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون “

سوره مبارکه بقره آیه ١٨٣

🔺در این آیه کریمه خداوند متعال از وجوب یکی از احکام الهی سخن میگوید که صیام و مفرد آن صوم به معنای فارسی روزه است.

♦️در ادیان الهی قبل از اسلام هم شکلهای مختلفی از روزه وجود داشته و انجام آن برای پیروان آن ادیان تکلیف شده و بعنوان امر واجب الهی مورد توجه و تاکید رسولان و الیاء الهی بوده است.

🔶بحث این مقال قطع به یقین در مورد حکمت یا چرایی وجوب چنین شرائع و احکامی نبوده و در تخصص راقم سطور نیز نمیباشد اما

🔻این نکته واضح و روشن است که حکمت این امر(وجوب أقسام روزه) در پاره ای از موارد و جنبه ها مشخص و شاید در بسیاری از موارد هنوز نامشخص و ابهام آلود باشد
لذا بنا به مقتضای زمان،علم روز، فهم بشری و متغیرهای متعدد دیگر ضرورت تبیین و روشنگری دین بدرستی احساس شده و قابل اثبات میباشد.

✅در قرآن کریم در دو مورد به “روزه سکوت” اشاره و وجوب و انجام آنرا بعنوان آیه و نشانه برای شخصیت های بزرگی بنامهای حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت زکریا در داستان مشابه فرزند آوری ایشان مورد تاکید و توجه قرار داده است.

⛔️دستور الهی به “خودداری از صحبت کردن ” یا باصطلاح “روزه سکوت گرفتن”
در زمان و مدت معین و مشخص موضوع بسیار مهم و اساسی است که میتوان با مراجعه به متن آیات قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیات (٣٨تا۴٨) و سوره مبارکه مریم( ایات دوم تا سی ام)و تفاسیر معتبر در این رابطه به جنبه ها و حکمت های مختلف آن توجه کرد و از آن سفره نورانی الهی در حد توان و کوشش ، بهره های فراوان برد.

❇️شاید یکی از حکمت های وجوب چنان روزه هایی که به “خودداری از صحبت کردن با دیگران در روزهای معین” فرمان میدهد، وجود و یا تحقق فوائد یا پیامدهای مثبتی است که از عدم ارتباط کلامی آن بزرگان در آن مقطع زمانی خاص با مردم ،اطرافیان، پیروان،اقوام و خویشان، همسایگان و حتی نزدیکترین افراد خانواده مترتب بوده است و این فرض در موضوع مشابه داستان تاریخی -قرآنی هر دو شخصیت ، شاهد وناظر به “جنبه های اجتماعی ” آن موضوعات در چنان شرایطی بوده است.

💹باری در شرایط امروزی که “بیماریهای مسری” و “واگیر دار” از قبیل بیماریهای میکروبی و ویروسی (مثل سل و کرونا) چون اژدها و افعی های هفت سر سوار بر مرکب غول های بیماریهای مزمن و ناتوان کننده (از قبیل دیابت،فشارخون، بیماریهای قلبی، ضعف و نواقص سیستم های ایمنی، سرطانها، کهولت سن و سالمندی و… ) تاخت و تاز خود را بر حیات و سلامتی جوامع بشری شدت بخشیده اند، علیرغم پیشرفت های علوم پزشکی و زیستی و صنائع دارویی مختلف گاه نه تنها درمان قطعی و اساسی در این موارد وجود ندارد بلکه در بسیاری از موارد درمانهای موجود (صرفنظر از دسترسی و هزینه های گزاف و سرسام آور) شاید بتواند از نظر فیزیولوژیک و فردی کمک محدودی به فرد نموده اما در عین حال

✳️لزوم اقدامات پیشگیرانه از ابتلا و یا واگیری به دیگران کماکان از اصول محوری و تعیین کننده در کنترل آن بیماریها میباشد که در صورت عدم تحقق شرایط پیشگیرانه بهداشتی چه از جنبه های فردی (بهداشت فردی ؛شستشوی دستها، ماسک و …) و چه از جنبه های بهداشت اجتماعی (محدودیت شدید ارتباطات و تماسهای اجتماعی جهت قطع زنجیره انتقال ویروس) نه تنها بیماریهای مذکور بسرعت کنترل نخواهند شدبلکه در زمان بسیار بسیار کوتاه و باور نکردنی در همه جامعه گسترش یافته و جان بسیاری از افراد جامعه را به مخاطره خواهند افکند.

🚻لذا در جهت اصل ضروری و واجب حفظ جان و سلامتی افراد جامعه در چنین شرایطی لزوم و وجوب اعمال محدودیت های شدید در ارتباطات و مناسبات اجتماعی مخاطره آمیز که منجر به سرایت و واگیری بیماری میگردد به شدت احساس شده که میتوان از آن در ادبیات دینی بعنوان “روزه اجتماعی”نام برد،

◀️ و بر همه فرهیختگان جامعه،دانشگاهیان ،اساتید،دانشمندان و عالمان علوم مختلف فرض و لازم است تا ضمن تبیین اهمیت موضوع پیشگیری چه از جنبه فردی و بویژه جنبه های اجتماعی برای همه افراد و آحاد جامعه ضمن رعایت دقیق ، کامل و عملی این واجب عینی از همگان به جد و درصورت لزوم ملتمسانه درخواست رعایت و عمل به این ضرورت اجتماعی را بنمایند تا ضمن بهره مندی از آثار و برکات آن در تأمین و حفظ سلامتی خود و عزیزانشان،
✅با محترم شمردن این ضرورت اجتماعی

✅ونشکستن حریم آن

✅ ضمن رعایت کامل “اصول ساده آن که منحصر به محدود کردن ارتباطات نزدیک حضوری” محدودیت سفر و رفت و آدمهای ساده اجتماعی و
✅در یک کلام “ماندن در خانه”است ،

⛔️از ایجاد صدمه و آسیب به سلامتی و مخاطره افکند جان همنوعان خود

📛و گرفتار شدن در ذمه خطرناک و مهلک حق الناس شدیدًا پرهیز نمایند.

🔴البته همانگونه که متاسفانه همیشه افرادی فراتر از مرزهای قانون و اخلاق اجتماعی حرکت نموده و حرمت ها را مراعات نمیکنند همه ملزم هستیم با توصیه های موثر به یکدیگر و اقدام عملی قاطع به این امر(روزه اجتماعی) در قطع زنجیره های انتقال بیماری مهلک و خطرناک نقش تاریخی و منحصر بفرد خود را بدرستی إیفا نماییم و حتی پیشنهاد استفاده از نیروهای نظامی و انتظامی در این چارچوب بعنوان بازوی اجرایی مدیریت تخصصی این بحران میتواند کارساز و بسیار موثر باشد.

ولتکن منکم أمه یدعون ال الخیر یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و أولئک هم المفلحون
ال عمران ١٠۴

دکتر مهدی مزرعه شاهی
دستیار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی قم

منبع: شفقنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.